Επιστροφή

Q-MOKA: Το πρώτο Γεωπληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Μητρώου Οδικών Τροχαίων Ατυχημάτων

Η Consortis ως Τεχνικός Σύμβουλος του Τμήματος Ασφάλειας Υποδομών (ΤΑΥ) ανέπτυξε το πρώτο γεωπληροφοριακό σύστημα διαχείρισης μητρώου οδικών τροχαίων ατυχημάτων, Q-MOKA (Μητρώο οδών/κόμβων/ατυχημάτων).

 

Στα καθήκοντα του Τμήματος Ασφάλειας Υποδομών (ΤΑΥ) της Διεύθυνσης Υποδομών Σταθερής Τροχιάς, Συντηρήσεων και Ασφάλειας (Δ14) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ανήκει και η καταγραφή και κωδικοποίηση τροχαίων ατυχημάτων σε διευρωπαϊκούς άξονες και το Πρωτεύον και Δευτερεύον Οδικό Δίκτυο της Ελλάδας. Το βασικό αντικείμενο του είναι ο εντοπισμός "μελανών θέσεων" του δικτύου και η αξιολόγηση και κατάταξη του σε σχέση με την οδική ασφάλεια. Τα αρχικά δεδομένα προέρχονται από τα Δελτία Οδικών Τροχαίων Ατυχημάτων (ΔΟΤΑ), τα οποία συμπληρώνονται από την Τροχαία σε κάθε περίπτωση ατυχήματος.

 

Από το 2009, το ΤΑΥ χρησιμοποιούσε ένα πληροφοριακό σύστημα που επιτρέπει την καταγραφή ατυχημάτων μέσω των ΔΟΤΑ. Ωστόσο, αυτό το σύστημα είχε ξεπερασμένη τεχνολογία και παρουσίαζε αδυναμίες, κυρίως στη χαρτογραφική απεικόνιση και την εύρεση της ακριβούς χιλιομετρικής θέσης των ατυχημάτων.

 

Η Consortis, φέρνοντας την καινοτομία, επιτρέπει την καταγραφή και την επεξεργασία των ατυχημάτων σε όλους τους άξονες του Εθνικού Οδικού Δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των διευρωπαϊκών αξόνων και των αυτοκινητοδρόμων, με δυνατότητα χαρτογραφικής απεικόνισης.

 

Για την επίτευξη αυτού του έργου, η Consortis πραγματοποίησε ανάλυση του υφιστάμενου συστήματος, ανάλυση λειτουργικότητας και αναγκών για το νέο σύστημα, ψηφιοποίηση όλων των οδικών αξόνων της ΤΑΥ (από τους οποίους, 192 ήταν νέοι άξονες αφού συμπεριλήφθηκαν και πολλά τμήματα του παράπλευρου οδικού δικτύου) και μετάπτωση δεδομένων από το παλιό σύστημα στο νέο. Επίσης, παραμετροποίησε τις φόρμες εισαγωγής δεδομένων των ΔΟΤΑ και προσέφερε εκπαίδευση στους τελικούς χρήστες.

 

Το Q-MOKA είναι το πρώτο σύστημα στην Ελλάδα που επιτρέπει την οπτικοποίηση των ατυχημάτων σε χάρτη, με χρήση γεωχωρικών δεδομένων, και την εύρεση της ακριβούς χιλιομετρικής θέσης τους. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα ψηφιοποίησης νέων αξόνων και επεξεργασίας των υφιστάμενων, καθιστώντας το σύστημα επεκτάσιμο. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Τροχαία, πλέον, μεταβιβάζει τις ακριβείς συντεταγμένες των ατυχημάτων μέσω GPS, βοηθώντας στην ακριβή χιλιομέτρηση μέσω του Q-MOKA.

 

Το Q-MOKA, που βασίζεται σε ανοικτού κώδικα τεχνολογίες, μειώνει το κόστος λειτουργίας και αποφεύγει το λεγόμενο "vendor lock-in". Είναι σε παραγωγική λειτουργία από τον Ιούνιο του 2023 και προγραμματίζεται η επόμενη έκδοσή του σε ένα πλήρως διαδικτυακό περιβάλλον WebGIS.